I Kåfjord kommune skjer evaluering av tjenester og oppgaver på ulike måter, alt etter hva som skal evauleres. I mange typer evauleringer er innbyggerne direkte involvert I evauleringen, mens andre evalueringer skjer internt blant ansatte og I samspill mellom ansatte og ledere. De folkevalgte har en viktig rolle I form av sin ombuds- og styringsrolle. Ombudsrollen handler om den folkevalgte som bindeledd til innbyggerne og ulike måter denne kontakten kan ivaretas på. Styringsrollen handler om de folkevalgtes lederskap, styring og kontroll når det gjelder kommunens oppgaveløsning. Godt evauleringsarbeid er viktig for å sikre best mulig tjenestetilbud, utvikling og oppgaveløsning for innbyggerne I kommunen, men også for å sikre at kommunalt ansatte har gode arbeidsforhold og rammer for å løse sine oppgaver.

Evaluering i handlingsveilederen BTI

Kåfjords BTI-handlingsveileder legger opp til evaluering på nivå 1, 2 og 3. Handlingsveilederen er et samhandlingsveileder med sterkt fokus på medvirkning fra barnet/ungdommen og foresatte. Gjennom veilederen er bruker/foresatte delaktig i prosessene, og selvsagt også i evalueringsarbeidet. I handlingsveilederen drøftes tiltak som er gjort og om de har hatt effekt eller ikke. Videre drøftes eventuelle nye tiltak i samråd med bruker/foresatte. Her finner du eksempel på evaluering i handlingsveilederen på nivå 1 (klikkbar lenke)