Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

Brukermedvirkning på tjenestenivå

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og brukere har dermed rett til å medvirke. Tjenestene er videre pliktige til å involvere brukerne og kommunens tjenesteapparat må forholde seg til brukermedvirkning. For Kåfjord kommune er brukermedvirkning et viktig virkemiddel for å forbedre og kvalitetssikre tjenestene, da man tenker at brukermedvirkning bidrar til økt treffsikkerhet i forhold til utforming og gjennomføring av tilbud. Derfor skal Kåfjord kommune kontinuerlig arbeide for å bedre sin praksis med å involvere og inkludere brukerne inn i utforming og videreutvikling av tilbudene.  

På tjenestenivå kan man blant annet medvirke på følgende arenaer: 

Barnehage:

Foreldreutvalg, foreldremøter og foreldresamtaler

Skole:

Elevråd, foreldreutvalg, elevundersøkelser, samarbeidsutvalg, Ungdata-undersøkelser, foreldremøter, foreldresamtaler og foreldreundersøkelser

Andre arenaer for medvirkning:

Kåfjords tjenestetilbud er bygget for brukere av tjenestene og innbyggere generelt. Derfor skal det være lav terskel for mulighet til medvirkning, også utenom faste møtearenaer og lignende. Dette gjennom direkte kontakt med kommunens saksbehandlere, ledelse også videre. At man har mulighet til medvirkning betyr ikke at man har rett til gjennomslag, men gjennom høringer, tilbakemeldinger på tjenester og lignende har man rett til å bli hørt. På tjenestenivå er det viktig at brukerene som gruppe blir hørt, og at erfaringskunnskap og fagkunnskap sammen er med på å påvirke kommunens tjenestetilbud i riktig retning.