Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Tjenestene blir også betre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende

Forventninger til tverrfaglig samarbeid i Kåfjord

Tverrfaglig samarbeid er en metodikk for strukturert samarbeid mellom personell med ulik fagbakgrunn. Kåfjord kommune har følgende forventninger til sine ansatte i denne type samarbeid:

  • Den enkelte fagperson har ansvaret for sitt fagfelt i samarbeidet, og plikter å bidra på best mulig måte ut i fra sine faglige og erfaringsmessige forutsetninger
  • Partene i samarbeidet bør ha respekt for de ulike fagpersonenes kompetanse, og ut i fra dette søke å gi et best mulig samlet tilbud til innbyggere i kommunen
  • Partene i samarbeidet bør være bevisst på at tverrfaglig samarbeid innebærer gjensidig avhengighet for å oppnå best mulig resultat. For å oppnå et best mulig resultat bør partene i samarbeidet ha en felles opplevelse av følgende problemstillinger:
    • Hva er målet med samarbeidet?
    • Hvilket tidsperspektiv har samarbeidet?
    • Hvordan fordeles ansvar og oppgaver?
    • Hvordan og når skal samarbeidet evalueres?

Forutsetninger for godt tverrfaglig samarbeid

  • At bruker/målgruppe sitt behov og mål alltid er grunnlaget for samarbeidets arbeid
  • At samarbeidet og viktige bestemmelser er godt forankret hos ledelse
  • Felles verdier og forståelse av begreper
  • Avklart struktur og felles verktøy for samhandling og koordinering
  • Sterkt fokus på medvirkning fra bruker/målgruppe

Verktøy for samhandling

Når det kommer til samhandling rundt utsatte barn og unge skal ansatte i kommunen benytte seg av BTI handlingsveileder, i kombinasjon med Stafettloggen.

Handlingsveilederen gir en tydelig sti for hvordan ansatte i kommunen skal samhandle i saker der man har identifisert et utsatt barn/ungdom. Veilederen gir føringer som skal sikre oversiktlighet, ansvarliggjøring og medvirkning på en god måte. Ved siden av handlingsveileder skal man benytte seg av fagprogrammet Stafettloggen. Loggen er tilpasset handlingsveilederen og skal brukes for å sikre prosessene, samt gi mulighet for medvirkning og innsyn til foresatte/ansvarspersoner. Stafettloggen er først og fremst et samhandlingsverktøy. Verktøyet gir også kommunen mulighet til å analysere data, slik at man kan se hvor man bør legge inn kompetansefremmende tiltak. F.eks. kan man gjennom rapport-funksjon se hvilke tematikker kommunen har mange saker på, om det så er mobbing, lærevansker, sosiale utfordringer, m.m.