Hvordan kommunen oppnår riktig og oppdatert kompetanse for de oppgavene som skal løses, og for at innbyggerne skal få gode og helhetlige tjenester.

Organisasjonsutvikling

Kåfjord kommune har jobbet med en OU-prosess (organisasjonsutviklings prosess) det siste året (2021). Prosessen inneholder fem delmål, og vi er nå inne i sluttfasen av prosessen.

Prosessen tar for seg overhengende tematikk for kommunen, som bærekraftig økonomi, organisering, digitalisering og omstilling. Kåfjord kommune ser at det er behov for å tilpasse våre tjenesteleveranser til befolkning og lokalsamfunnet til de nåværende og fremtidige kommunaløkonomiske realiteter. Det har over tid vært et for høyt drifts- og investeringsnivå i forhold til kommunes inntekter. Utsiktene for årene fremover med synkende folketall og en økende andel eldre i befolkningen svekker kommunens inntektsgrunnlag, samtidig som det skaper et behov for omfordeling av utgiftene.

En stort andel av kommunens ansatte er i stillinger der en helt eller delvis enten har fokus på barn og unge eller at deres «handlinger» har konsekvenser for barn og unge. Denne prosessen har da også innvirkning på hvordan Kåfjord kommune i fremtiden skal arbeide med barn og unge.

Prosessen har hatt sterk forankring politisk og administrativt og med fokus på medvirkning og medbestemmelse. Flere av de innkomne innspillene omhandler barn og unge, både med tanke på fremtidig satsing samt omorganisering og bedre utnyttelse av kompetanse i kommunen.

Kompetanseheving

Skole og barnehage gjennomfører fagdager/planleggingsdager for å sette fokus på fagfornyelse og kompetanseheving. I tillegg er Kåfjord kommune involvert i ulike ordninger og nettverk som skal sikre fokus på kompetanseutvikling.

Desentralisert kompetanseutvikling Troms

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole skal bidra til at alle skoleeiere gjennomfører kompetansetiltak i samarbeid med universitet og høgskoler. Behova for kompetanseutvikling skal være basert på lokale analyser og faglig dialog med universitet eller høgskole. Tiltakene skal bidra til kollektiv kompetanseutvikling som utvikler hele skolen. Ordningen skal bidra til å gjøre arbeidet med kompetanseutvikling mer forutsigbar og langsiktig for skoleeier, universitet og høgskoler. Det er eier av offentlige og private grunn-, og videregående skoler som analyserer kompetansebehov og melder behov for kompetanseutvikling. Et nettverk av eiere kan velge å gå sammen om å melde behov for kompetanseutvikling.

Statsforvalteren behandler behovsmeldingene, og kan gi økonomisk støtte til skoleeier og universitet og høgskoler som deltar i arbeidet.

Tildelte midler skal brukast til etterutdanning, kollektiv kompetanseutvikling for tilsette i skolen, og inkludere så mange medarbeidere som mulig ved skolen. Midlene kan ikke brukast til individuelle videreutdanning for ledere eller tilsatte ved skolen.

Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagene i Troms

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet en kompetansestrategi for fremtidens barnehage for perioden 2018–2022. Målet med strategien er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. Kompetansestrategien er også et viktig virkemiddel for å støtte implementering av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Strategien er tydelig på at alle ansatte i barnehagen skal få mulighet til å utvikle kompetansen sin individuelt og kollektivt og at barnehageeier skal legge til rette for dette.

Kompetansestrategien har fire satsingsområder. Områdene er forankret i rammeplanen og barnehagene kan velge satsingsområde/satsingsområder utfra egne kompetansebehov. De nasjonale satsingsområdene er:

  • barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning
  • språk og kommunikasjon
  • barnehagens verdigrunnlag

Kommunene i Troms er organisert i fem regionale nettverk. Kåfjord kommune er satt sammen med Kvængangen, Skjervøy, Nordreisa, Storfjord og Lyngen – i Region Nord Troms. I nettverkene samarbeider kommunene og barnehagene om kompetanseutvikling for å sikre god involvering og deltakelse på tvers av barnehagemyndigheter, barnehageeiere og andre relevante aktører. Medlemmer fra de regionale kompetansenettverkene representerer sin region i Samarbeidsforumet.