Evaluering er en systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling.

Evaluering i Kåfjord

I Kåfjord kommune skjer evaluering av tjenester og oppgaver på ulike måter, alt etter hva som skal evalueres. I mange typer evalueringer er innbyggerne direkte involvert I evalueringen, mens andre evalueringer skjer internt blant ansatte og I samspill mellom ansatte og ledere. De folkevalgte har en viktig rolle I form av sin ombuds- og styringsrolle. Ombudsrollen handler om den folkevalgte som bindeledd til innbyggerne og ulike måter denne kontakten kan ivaretas på. Styringsrollen handler om de folkevalgtes lederskap, styring og kontroll når det gjelder kommunens oppgaveløsning. Godt evalueringsarbeid er viktig for å sikre best mulig tjenestetilbud, utvikling og oppgaveløsning for innbyggerne I kommunen, men også for å sikre at kommunalt ansatte har gode arbeidsforhold og rammer for å løse sine oppgaver.

Systemer og arenaer for evaulering

I organisasjonen:

  • System for kvalitet, avvik og styring: Compilo
  • Kompetanseplaner
  • Vernerunder
  • Personalmøter
  • Medarbeidersamtaler
  • Kompetanseplanar i enhetene
  • Brukerplaner
  • Eksternt tilsyn, for eksempel på barnehage og skole fra Statsforvalteren.

Mellom organisasjonen og innbyggerne:

  • Bedre tverrfaglig innsats – Handlingsveileder legger opp til evaluering i mange trinn
  • Foreldremøter
  • Brukerundersøkelser/innbyggerundersøkelser som f.eks Ungdata og Elevundersøkelsen.
  • Evaluering av vedtak, f.eks. spesialundervisning, helse- og omsorgstjenester, barnevern og lignende

Politisk

  • Årsmeldinger blir behandlet av kommunestyret
  • Vedtaksoppfølging